STANOWISKO RM BYDGOSZCZY W SPRAWIE KONCEPCJI ROZWOJU KRAJU 2050
Rada Miasta Bydgoszczy, mając na uwadze doświadczenia z
realizacji ZIT BTOF w perspektywie 2014-2020 oraz pojawiające się opracowania
naukowe, zaznacza, że nie ma podstaw merytorycznych, ani woli bydgoskiego
samorządu, do tworzenia dwubiegunowej metropolii bydgosko-toruńskiej.
Podkreślamy potrzebę wyraźnego
rozróżnienia potencjałów Bydgoszczy i Torunia. Dotychczasowa polityka
zrównująca oba miasta prowadzi do osłabienia ich pozycji względem silniejszych
ośrodków miejskich. Praktyka ostatnich lat pokazuje, że oba ośrodki wyposażone
w podobne funkcje, zamiast ku sobie ciążyć, oddziałują w kierunkach przeciwnych
względem siebie, głównie na obszary zlokalizowane bliżej każdego z miast.
Uważamy, że to Bydgoszcz, jako miasto o
większym potencjale demograficznym i gospodarczym, powinna być centralnym
ośrodkiem wokół którego budowana będzie metropolia ponadregionalna.
Wykrystalizowanie hierarchii funkcjonalnej pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem,
doprowadzi do szybszego rozwoju całego regionu i większej spójności
województwa.
UZASADNIENIE
W unijnej perspektywie 2014-2020 Bydgoszcz i Toruń tworzyły
wspólny ZIT, co zostało Bydgoszczy narzucone przez władze centralne.
Doświadczenia z wdrażania tego instrumentu pokazały, że taki bipoplarny układ
jest fikcją, gdyż w ramach ZIT nie zrealizowano istotniejszych projektów
integrujących Bydgoszcz z Toruniem, co było głównym celem uruchomienia ZIT.
Zamiast tego, samorządy realizowały na swoim
terenie miękkie projekty, takie jak termomodernizacja szkół, czy budowa ścieżek
rowerowych. Koncepcja Rozwoju Kraju 2050, będąca przedmiotem konsultacji
społecznych, opiera się w zakresie hierarchii funkcjonalnej miast na analizach
naukowców z Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, którzy w opracowaniu pt. „Baza
ekonomiczna miast i ich obszarów funkcjonalnych” dokonują oceny potencjału
kierunku bieguna wzrostu na podstawie wskaźników bazy ekonomicznej tj.: duża
„głębokość” bazy ekonomicznej, wysoki stopień zdywersyfikowania, wysoka
nadwyżka pracujących, znaczący udział usług rynkowych opartych na wiedzy, które
spełniają jedenaście obszarów metropolitalnych w Polsce, w tym Bydgoszcz jako
jedyny ośrodek w kujawsko-pomorskim, mająca podobny potencjał jak
predysponowany do metropolii ponadregionalnych Szczecin.
Metropolia Bydgoszcz to: 8 lat współpracy, 20 samorządów,
600 tysięcy mieszkańców. Blisko 200 powiązań funkcjonalnych pomiędzy członkami
Metropolii na podstawie zawartych umów i porozumień między samorządami.
Nasze osiągnięcia w ramach Metropolii Bydgoszcz obejmują
rozwój komunikacji międzygminnej, który obecnie obejmuje 13 linii autobusowych,
wprowadzenie Metropolitalnego Biletu Uczniowskiego oraz Metropolitalnej Karty
Seniora, z której skorzystało blisko 50 000 osób. W gospodarce odpadami mamy
jednolitą stawkę za utylizację odpadów dla gmin korzystających z bydgoskiej
spalarni oraz powołaliśmy Bydgoską Grupę Zakupową, umożliwiającą tańsze zakupy
energii i gazu. Promujemy gospodarczo region, wspieramy lokalne przedsiębiorstwa,
a także rozwijamy sieć dróg rowerowych i nowoczesne elektrociepłownie gazowe.
Działamy również na rzecz integracji lokalnej społeczności poprzez różnorodne
inicjatywy.
Nasze przyszłe cele obejmują m.in. utworzenie formalnego
związku metropolitalnego, w tym zaangażowanie w prace nad odpowiednimi
regulacjami prawnymi. Planujemy sprawnie realizować Zintegrowane Inwestycje
Terytorialne, przeznaczając ponad 500 mln zł na inwestycje i edukację w ramach
środków FEdKP 2021—2027 na terenie gmin metropolii. Priorytetem jest rozwój
transportu publicznego, szczególnie lepsze połączenie z Bydgoszczą kolejnych
gmin. Chcemy • zapewnić samowystarczalność wszystkich gmin w zakresie gospodarowania
odpadów, m.in. poprzez budowę biogazowni, oraz dążyć do ograniczenia smogu
poprzez wspólne działania na rzecz ochrony środowiska.
Jednocześnie Rada Miasta Bydgoszczy wyraża pełne poparcie
dla stanowiska wyrażonego w piśmie prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego z
dnia 28 sierpnia 2024 r. do Pani Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz, Minister
Funduszy i Polityki Regionalnej, a także stanowisk wyrażonych m.in. przez
Stowarzyszenie „Metropolia Bydgoska”, Bydgoskiego Ruchu Miejskiego, Instytutu
Strategie 2050 w województwie kujawsko-pomorskim, KujawskoPomorskiego
Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego oraz Samorządnej Bydgoszczy.